Peran Komunikasi Pemasaran Modern pada Produk Kuliner Tradisional di Teras Jahe Yogyakarta

Authors

  • Dyaloka Puspita Ningrum Dyaloka Universitas Widya Mataram
  • Syakdiah Syakdiah Universitas Widya Mataram Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.24076/pikma.v7i1.1735

Keywords:

Modern Marketing Communications , Traditional Culinary, ,Teras Jahe Yogyakarta

Abstract

One business that is still consistently increasing and contributing to the national economy is the growth of the culinary/food and beverage (F&B) business industry, as gastronomic trends continue to be initiated as a new tourism alternative. This research aims to analyze the sales efforts of traditional culinary products carried out by Teras Jahe Yogyakarta using the 10P Marketing Mix theory based on Kotler and Armstrong's perspective. This research uses a qualitative descriptive method through data collection techniques: observation, in-depth interviews, documentation, and literature study. The results of the research show that the management at Teras Jahe Yogyakarta has carried out various promotions in conventional marketing media to digital marketing media, especially those that focus on strengthening the brand image with the tagline "Warming the Archipelago". The application of the 10P indicators in the marketing mix is a fundamental tool that Teras Jahe Yogyakarta must continue to optimize to maintain its business.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assauri, S. (2015). Manajemen pemasaran. Jakarta: RajaGrafindo

Badroen, F., Mufraeni, M. A., & BAshori, A. D. (2015). Etika bisnis dalam Islam.

CNBC Indonesia. 2023. Bisnis Kuliner Booming, ESB Bagikan Tips Jadi Juara Pasar. https://www.cnbcindonesia.com/entrepreneur/20230526175138-25-441002/bisnis-kuliner-booming-esb-bagikan-tips-jadi-juara-pasar . Diakses pada tanggal 20 Oktober 2023.

Dayat, M. (2019). Strategi Pemasaran Dan Optimalisasi Bauran Pemasaran Dalam Merebut Calon Konsumen Jasa Pendidikan. Jurnal Mu'allim, 1(2), 299-218.

Ellora, D. (2019). Mengenal Berbagai Jenis Influencer di Media Sosial. Beauty Journal, Mei.

Eriyanto. (2012). Anlisis Framing: Komunikasi, Ideologi dan Politik Media. Yogyakarta: LKIS.

Ghony, M. D., & Almanshur, F. (2012). Metodologi penelitian kualitatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 61, 177-181.

Harsana, M., & Triwidayati, M. (2020). Potensi Makanan Tradisional sebagai Daya Tarik Wisata Kuliner Di DI Yogyakarta. Prosiding Pendidikan Teknik Boga Busana, 15(1).

Herlyana, E. (2014). Fenomena coffee shop sebagai gejala gaya hidup baru kaum muda. THAQAFIYYAT: Jurnal Bahasa, Peradaban dan Informasi Islam, 13(1), 187-204.

Hoffman, D. L., dan Fodor, M. (2010). Can you measure the ROI of your social media marketing?. MIT Sloan Management Review, 52(1), 41-49.

Kementerian Komunikasi dan Informatika RI. 2023. Siap Tampil di HM 2023, Industri Mamin akan Pamerkan Teknologi Industri 4.0. https://www.kominfo.go.id/content/detail/48088/siap-tampil-di-hm-2023-industri-mamin-akan-pamerkan-teknologi-industri-40/0/artikel_gpr . Diakses pada tanggal 19 Februari 2024.

Kementerian Perindustrian RI. 2022. Industri Makanan dan Minuman Tumbuh 3,57 % di Kuartal III-2022. https://kemenperin.go.id/artikel/23696/Kemenperin:-Industri-Makanan-dan-Minuman-Tumbuh-3,57-di-Kuartal-III-2022 . Diakses pada tanggal 20 Oktober 2023.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Menejemen Pemasaran. Penerbit: Erlanggga. Jakarta.

Ningrum, D. P. (2020). Bauran pemasaran pada bisnis Chockles Es Cokelat di kota Yogyakarta. Jurnal PIKMA: Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 3(1), 1-13.

Pradana, M. (2015). Klasifikasi bisnis e-commerce di Indonesia. Modus, 27(2), 163-174.

Putri, T. Y., Anggraini, T., & Harahap, R. D. (2023). Analisis Implementasi Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) 11P Pada UMKM Tenis (Teh Nikmat Sidamanik). Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 6(1), 37-48.

Ramadhani, N. L., & Isnawati, S. I. (2022). Efektivitas Influencer dalam Meningkatkan Brand Equity Produk Fashion Hijab di Instagram Butik Jenneira Scarf Semarang. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana dan Boga, 10(2), 159-167.

Rosidin, O., Riansi, E. S., & Muhyidin, A. (2021). Leksikon Kuliner Tradisional Masyarakat Kabupaten Pandeglang. Litera, 20(1), 49-75.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Tjiptono, F. (2014). Strategi Pemasaran, Edisi III, Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Downloads

Published

2024-10-10

How to Cite

Dyaloka, D. P. N., & Syakdiah , S. . (2024). Peran Komunikasi Pemasaran Modern pada Produk Kuliner Tradisional di Teras Jahe Yogyakarta. Jurnal PIKMA : Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 7(1), 159-175. https://doi.org/10.24076/pikma.v7i1.1735