Kebijakan Redaksi Surat Kabar Harian Jogja dalam Pemberitaan Pemilu Pilpres 2024
DOI:
https://doi.org/10.24076/pikma.v6i2.1503Keywords:
Harian Jogja, Kebijakan Redaksional, Penulisan Berita, Pilpres 2024Abstract
The momentum of the 2024 presidential election is an interesting study to thoroughly explore the editorial policy of Harian Jogja in presenting news. The reference of this research is the editorial policy according to Abrar's opinion (2019). The aim is to find out the editorial policy of Harian Jogja in presenting the news of the 2024 Presidential Election in October-November 2023 by applying a qualitative approach to the case study method and data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The results of the study revealed that the editorial policies applied by Harian Jogja are (1)National news sources come from part of the Indonesian Business Group and subscriptions to the Antara News news agency; (2)Harian Jogja strengthens newspaper content in the news through images and infographics; (3)News placement is on the main news page; (4)The character of news writing must include the full name and email of the news writer; (5)Journalists of Harian Jogja must comply with general writing guidelines from PWI, the 5W + 1H principle, have news value, and grammar according to KBBI and PUEBI standards; (6)General policies related to journalistic regulations, guidelines, and rules, such as the Journalistic Code of Ethics and the Press Law.
Downloads
References
Abrar, A. N. (2019). Menatap Masa Depan Jurnalisme Indonesia. Gadjah Mada University Press
Absari, P. A. (2020). Kebijakan Redaksional Dan Proses Gatekeeping Simpang5 Tv Pati Dalam Menayangan Pemberitaan Kriminal Dan Kecelakaan Periode 2020 (Doctoral dissertation, Universitas Mercu Buana Yogyakarta).
Akhmad, Bachruddin. (2019). Komunikasi Politik. Yogyakarta:Aswaja Pressindo.
Ardianto, Elvinaro dan Lukiati Komala Erdinaya.(2005). Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arifin, Anwar. (2011). Komunikasi Politik: FilsafatParadigma-Teori Tujuan Strategi dan Komunikasi Politik Indonesia. Yogyakarta:Graha Ilmu.
Asrianti, N., Herman, A., & Akifah, A. (2019). Kebijakan Redaksi Kompas TV Makassar Dalam Menayangkan Berita. Mediakom, 2(2), 135. Link: https://doi.org/10.32528/mdk.v2i2.1926. Diakses 20 Oktober 2023.
Barokah, F., & Hertanto, H. (2022). Disrupsi Politik: Peluang dan Tantangan Partai Politik Baru Jelang Pemilu 2024. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 21(01), 1-13.
BBC News Indonesia.(2023).Anies-Muhaimin dan Ganjar-Mahfud MD daftar Capres dan Cawapres ke KPU. Link akses:https://www.bbc.com/indonesia/articles/c51wxy5qwv5o. Diakses 22 Oktober 2023.
CNN Indonesia.(2023). Jadwal Lengkap Masa Pendaftaran Capres dan Cawapres Pilpres 2024. Link akses: https://www.cnnindonesia.com/nasional/20230921085904-617-1001768/jadwal-lengkap-masa-pendaftaran-capres-dan-cawapres-pilpres-2024. Diakses 21 Oktober 2023.
Dahlia, R. R., & Permana, P. A. (2022). Oligarki Media dalam Pusaran Pemilihan Presiden dan Wakil Presiden Republik Indonesia 2019 Menuju 2024. POLITICOS: Jurnal Politik Dan Pemerintahan, 2(1), 65–81. https://doi.org/10.22225/politicos.2.1.2022.65-81
Eriyanto. (2002). Analisis Framing: Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media. LKiS.
Gonzales, M. F. G. (2017). The newsroom: a space of decision making. In Peter Lang
Harahap, Insan.(2020). Kampanye Pilpres 2019 Melalui Media Sosial Dan Pengaruhnya Terhadap Demokrasi Indonesia. Komunikologi , 17(1), 1.
Harian Jogja. https://www.harianjogja.com/ (website resmi portal berita Harian Jogja). Diakses 22 Oktober 2023.
Heriyanto, K.D.M.(2018). Kebijakan Redaksional Pemberitaan Isu Pilkada Jelang Pilkada NTB 2018 Dalam Program Berita Lintas 9 TV9 Lombok (Dalam Periode Jelang Pilkada Bulan Februari 2017 Hingga Agustus 2017.
Hefri Yodiansyah. (2017).Komunikasi Politik Media Surat Kabar Dalam Studi Pesan Realitas Politik Pada Media Cetak Riau Pos dan Tribun Pekan Baru.Jurnal Kajian Komunikasi, 5(1), 11–30.
Ichsan, M., Irawan, A., & Safira, Y. (2023). Analisis Komodifikasi Media Sosial Instagram terhadap Citra Partai Politik Menjelang Pemilihan Calon Presiden 2024. JSHP?: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 7(1), 76–90. https://doi.org/10.32487/jshp.v7i1.1621
Indrawan, J., Efriza, & Ilmar, A. (2020). Kehadiran Media Baru (New Media) Dalam Proses Komunikasi Politik. Medium, 8(1), 1–17. https://doi.org/10.25299/medium.2020.vol8(1).4820
Mukarom, Zaenal. (2016). Komunikasi Politik.Bandung:Pustaka Setia.
Nurhasanah. (2022). Kebijakan Redaksional Surat Kabar Media Indonesia Dalam Penulisan Editorial.
Pamungkas, A. T., & Pramesti, O. L. (2021). Kebijakan Redaksioan Media Lokal di Yogyakarta Dalam Pemberitaan Covid-19. Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik Vol, 25(2), 87-199.
Qarib, Fathul. (2018). Teknik Reportase dan Penulisan Berita. Malang:Intrans Publishing.
Sugiyono.(2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Suyasa, I. M., & Sedana, I. N. (2020). Mempertahankan Eksistensi Media Cetak Di Tengah Gempuran Media Online. Jurnal Komunikasi Dan Budaya, 1(1), 56–64. https://doi.org/10.54895/jkb.v1i1.314
Uyuni, Qorri. (2023). Tantangan Pengelola Harian Jogja Dalam Mempetahankan Eksistensinya Selama Masa Pandemi COVID-19 Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Yogyakarta: STIKOM
Yusrin, Y., & Salpina, S. (2023). Partisipasi Generasi Millenial dalam Mengawasi Tahapan Pemilu 2024. Journal on Education, 5(3), 9646-9653.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal PIKMA : Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.